İhracat 6 Ayda 4 Milyar Doları Aştı

İhracat 6 Ayda 4 Milyar Doları Aştı

Mobilya sektörü yarıyılda hedeflerini tutturdu, büyümedik pazar bırakmadı. Haziran ayında ihracatını yüzde 30,7 artırarak 801,2 milyon dolarla Türkiye’nin toplam ihracatından 3,4’lük pay alan mobilya, tüm kıtalarda hedef pazarlarda büyüme kaydetti.

Haziran ayında ihracatını yüzde 30,7 artırarak 801,2 milyon dolarla Türkiye’nin toplam ihracatından 3,4’lük pay alan mobilya, kağıt ve orman ürünleri sektörü ABD, Birleşik Krallık, İsrail, Katar, Tunus başta olmak üzere tüm kıtalarda hedef pazarlarda büyüme kaydetti.

ABD pazarına yönelik yapılan çalışmaların meyvelerini vermesinin oldukça sevindirici olduğunu kaydeden AKAMİB Başkanı Onur Kılıçer, tüm hedef pazarlarda hedeflerin tuttuğunu belirterek, “yılın ilk yarısında sektörümüz 8 milyar dolarlık, biz de AKAMİB olarak 1 milyar dolarlık hedeflerimize yaklaştık. İnanıyorum ki, 2022 yılını hedeflerimizi gerçekleştirerek tamamlayacağız. Biz Türk ürünlerini tanıtmak misyonumuzu, farklı pazarlarda ihracatımızı artırma çalışmalarımızı için kıta kıta gezerek yapacağız” dedi.

Türkiye’nin haziran ayı ihracatı geçtiğimiz yılın aynı ayına göre yüzde 18,5 artışla 23,4 milyar dolara ulaştı. Yılın ilk yarısında da yüzde 20 artışla 126 milyar dolara yaklaşıldı. Böylece yılsonu için belirlenen 250 milyar dolarlık ihracat hedefinde ilk 6 aylık hedefler tuttu.

Türkiye hem haziran hem de ilk 6 aylık ihracat başarısına mobilya sektörü de önemli destek verdi. Türkiye mobilya, kağıt ve orman ürünleri ihracatı, 2021 yılının haziran ayına kıyasla yüzde 30,7 oranında artış göstererek, 801 milyon 189 bin dolara ulaştı. Sektörün haziran ayı Türkiye toplam ihracatındaki payı yüzde 3,4 oldu. Akdeniz Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği (AKAMİB) de bu dönemde yüzde 5,3’lük artışla 85 milyon 301 bin dolarlık ihracat gerçekleştirdi.

Sektörün ilk 6 aylık verilerine bakıldığında da ihracattaki büyüme dikkat çekiyor. 2022 yılı Ocak-Haziran dönemi Türkiye mobilya, kağıt ve orman ürünleri ihracatı, 2021 yılına kıyasla yüzde 28,5 oranında artış göstererek 4 milyar 122 milyon 691 bin dolar oldu ve 2022 yılı hedefi olan 8 milyar doların hedefine bir adım daha yaklaşıldı. Aynı dönem içinde AKAMİB yüzde 11,9 artış ile 475 milyon 754 bin dolar ihracat sağladı. AKAMİB, başarılı ivmesini sürdürerek Türkiye ihracatına 1 milyar dolarlık katkı sunmayı hedefliyor.

 

“Kıta kıta gezerek ihracatımızı artıracağız”

Haziran ayı ihracat rakamlarını değerlendiren Akdeniz Mobilya, Kâğıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği (AKAMİB) Başkanı Onur Kılıçer, mevcut pazarlarda büyürken yeni pazarlar da kazandıklarını belirtti. Yaşanan küresel bir gelişmelerin sektörü olumsuz etkilememesi için pazarları çeşitlendirmek gerektiğinden bahseden Kılıçer, şunları söyledi: “Bizler bir yandan ihracatımızı geliştirmeye odaklanırken, bir yandan da dünyada yaşanan sıcak gelişmeleri ve olası senaryoları da yakından takip ediyoruz. Tam pandemiyi atlatıyoruz derken, bu kez Rusya-Ukrayna savaşı ile yüz yüze geldik. Savaşın sona ermesi durumunda başlayacak olan yeniden yapılanma süreci, özellikle sektörümüz için büyük fırsatları da beraberinde getirebilir. İhracatçılarımızın bunu iyi takip etmesi gerektiğini düşünüyorum. Pazar çeşitliliği sağlamayı çok önemli buluyoruz. Bunun için çalışmalar yapıyoruz. Uzakdoğu’da, ABD’de İngiltere’de, Kuzey Afrika’da büyüyoruz. Sektör ve AKAMİB olarak dünyanın her noktasından daha fazla pay alabilmek için Ur-Ge faaliyetlerimiz kapsamında sektörel ticaret heyetleri düzenliyoruz. İlişkilerimizi geliştiriyoruz. Bunun sonucu olarak yılın ilk yarısında sektörümüz 8 milyar dolarlık, biz de AKAMİB olarak 1 milyar dolarlık hedeflerimize yaklaştık. İnanıyorum ki, 2022 yılını hedeflerimizi gerçekleştirerek tamamlayacağız. Biz Türk ürünlerini tanıtmak misyonumuzu, farklı pazarlarda ihracatımızı artırma çalışmalarımızı için kıta kıta gezerek yapacağız.”

 

AKAMİB, ABD’de payını artıyor

Türkiye geneli sektörün 2022 yılı haziran ayı ihracat rakamlarına göre değer bazında en önemli pazar Irak oldu. Irak’a yapılan ihracat yüzde 9,9’luk artışla 89,8 milyon dolara ulaştı. Irak’ı 47,3 milyon dolarla İsrail, 41,9 milyon dolarla Birleşik Krallık, 35 milyon dolarla ABD ve 28,6 milyon dolarla Almanya izledi. İlk 10 ülke arasında en çok artış yüzde 236,3 ile Tunus’a, yüzde 145,9 ile de Yunanistan’a gerçekleştirildi. 2022 yılı Ocak – Haziran dönemi Türkiye geneli ihracat rakamları incelendiğinde ise en çok artış ise yüzde 44,4 oranında Birleşik Krallık’a yapılırken, ilk 10 içinde tüm ülkelere ihracat artışı kaydedildi.

AKAMİB’in 2022 yılı haziran ayı ihracatında Irak yine ilk sırada yer aldı. Irak’ı sırasıyla; İsrail, Katar, Birleşik Devletler ve Almanya takip etti. Bu ayda en çok artış yüzde 443,4 ile Katar’a yapılan ihracatta gerçekleşti. İlk 6 ayda ise ihracatın ilk sırasında Irak yer aldı. İlk 10 ülke arasında en çok artış da yüzde 46,2 ile ABD’ye yapıldı.

 

Kayseri, 4’üncülüğü bırakmadı

Haziran ayında il bazında yapılan ihracatta İstanbul liderliğini korudu. 338 milyon 824 bin dolar ihracat yapan ili sırasıyla; Bursa, İzmir, Kayseri ve Gaziantep takip etti. İhracatında en çok artış görülen il yüzde 309,6 artış oranıyla Kahramanmaraş oldu. Ocak-Haziran döneminde de ilk 5 ilde sıralama değişmedi. Kahramanmaraş ilk 6 aylık dönemde de ihracatını en fazla artıran il olmayı başardı. Bu ilden Ocak-Haziran döneminde yapılan ihracat artışı yüzde 402,2 oldu.

 

6 ayda tüm ürün grupları büyüdü

Sektörün haziran ayı ihracatında alt grup bazında ilk sırayı kağıt-karton ve matbu yayınlar aldı. Bu grupta değer bazında yaklaşık yüzde 49,6’lık artış sağlandı. Ocak-Haziran ihracat rakamları incelendiğinde ise en çok artışın yüzde 38,3 ile yine kağıt-karton ve matbu yayınlar ürün grubunda yaşandığı görüldü. Mobilyalar grubunda da yüzde 17,3 oranında artış gerçekleşti.

AKAMİB’in 2022 yılı mayıs ayı ihracatı alt grup bazında değerlendirildiğinde ise mobilyalar ürün grubu yüzde 4,7 artışla ilk sırada yer aldı. Alt gruplar içerisinde orman tali ürünler grubunda yüzde 51,4 oranında artış olduğu görüldü. Ocak-haziran dönemi ihracat rakamları incelendiğinde ise ilk sırada yine mobilyalar ürün gurubu yer alırken en çok artış yüzde 50,2 ile diğer ahşap mamulleri ürün grubunda gerçekleşti.